, , ,

Ramai Kena ‘Kelentong’ Dengan Kedai Tayar, Ini Cara Mudah Semak Tarikh Tayar Kereta

Salam.my – Tahukah anda tayar kereta ada expiry date? Bila nak nak beli tayar baru, pastikan anda semak ini dulu. Ramai tak tahu pasal ni, menyebabkan mereka mudah ditipu semasa di kedai tayar. Kongsikan.

Bila tukar tayar ni tanyalah pomen tu harga tayar. Yg baharu ada RM175 @ RM185. Baik amik yg baharu, puas hati. Minta dorg bawa keluar tayar tu, nak tgk. Pomen tu pun bawaklah tayar baharu yg harga RM175.

Bila tanya tahun buatan tayar tu, muka pomen dah mula cuak. Baru dia habaq tayar tahun 2014. So apa lagi kene sound lah.

“Tayar lama you jual RM175 ke? Tau tak tayar ni dah expired? Mana boleh jual harga ni”. Saya suruh dia p tanya tauke berapa harga tayar tu. Mula2 dorang bagi RM120. Dok minta kurang sampai dapat RM105 untuk sebiji tayar. Hmmm, tayar korek pun dah RM80. Baik amik yang ni. So dapat lah 4 biji tayar baru dengan harga RM420 rim 15′.

Moral of story?

Sebenarnya kita selalu dok kena tipu dgn kedai tayar. Dorang akan keluarkan tayar yang lama untuk clearkan stok dan jual pada harga baru. So, kalau yang nak tukar tayar tu, berhati2lah supaya kita tak tertipu.

Berikut ialah senarai kod yang patut kita tahu.

Semoga dapat manfaat bersama. Sahabat semua, kita selalu tukar tayar kereta, tapi kita tak tahu tayar itu tayar yang dah lama dan tak sepatutnya digunakan lagi (expired).

Info tayar kenderaan yang anda perlu tahu;

1. Kod Tayar Kenderaan:

Contoh 205/65/R1594H 205 = Lebar
65 = Tinggi
R = Radial
15 = Saiz / Rim
94 = Had Maksimum
Bebanan
H = Had Maksimum
Kelajuan 210km/jam

Lihat Abjad yang last;

S = Maksimum Had Laju
180 km/jam
T = Maksimum Had Laju
190 km/jam
U = Maksimum Had Laju
200 km/jam
V = Maksimum Had Laju
240 km/jam
Z = Maksimum Had Laju
240 km/jam
W = Maksimum Had Laju
270 km/jam
Y = Maksimum Had Laju
300 km/jam

SEBAB TU BANYAK BERLAKU KEMALANGAN YANG BERPUNCA DARIPADA KES TAYAR PECAH KERANA PEMILIK KENDERAAN TIDAK ARIF TENTANG KEMAMPUAN LARIAN TAYARNYA DALAM KEADAAN CUACA DI MALAYSIA.

2. Setiap Tayar Ada 4 Angka Tercatat Di Sisi Tayar. Contoh 0514

Indeks ini menunjukkan Tayar Baru Keluaran Kilang Pada Minggu Ke 5 Tahun 2014.

Tempoh penggunaan tayar adalah selama LIMA tahun dari tarikh tayar dikeluarkan.

Tayar baharu yang berusia lebih daripada LIMA tahun masih boleh digunakan tetapi tayar telah menjadi keras sebab getah tayar sudah tamat tempoh penggunaannya (Expired).

Jika anda menukar tayar yang baharu, pastikan tahun pengeluarannya ialah Tahun yg terkini.

Jika membeli tayar keluaran Tahun 2015, minta diskaun sebanyak 20% daripada harga asal.

Berikut ialah diskaun harga tayar berdasarkan tahun tayar yang dikeluarkan dari Tahun Semasa (2019);

2018 = 20%
2017 = 40%
2016 = 60%
2015 = 80%
2014 ke bawah = PERCUMA

SILA KONGSI MAKLUMAT INI. Semoga perkongsian ini membantu kalian agar tidak ditipu oleh pemilik kedai tayar.

Semoga info ini memberi manfaat kepada kita semua.

1. “205/65/R1594H” bukan kod matrix ya = Kod Tayar Kenderaan

Ini dia maksud sebenar kod panjang lebar ni 
205 = Lebar
65 = Tinggi
R = Radial
15 = Saiz / Rim
94 = Had Maksimum Bebanan
H = Had Maksimum Kelajuan 210 KM / Jam
 

2. Setiap huruf terakhir sekali ada kelajuan tersendiri

S = Maksimum Had Laju 180 KM / Jam
T = Maksimum Had Laju 190 KM / Jam
= Maksimum Had Laju 200 KM / Jam
V = Maksimum Had Laju 240 KM / Jam
Z = Maksimum Had Laju 240 KM / Jam
W = Maksimum Had Laju 270 KM / Jam
Y = Maksimum Had Laju 300 KM / Jam

3. Maksud 4 angka di sisi setiap tayar

Sebagai contoh angka 0514 menunjukkan ianya tayar baru keluaran kilang pada minggu ke 5 tahun 2014. Sebenarnya takda lah rumit sangat nak faham tentang tayar ni cuma kita je pilih untuk tidak ambil tahu. 
 

Info Tambahan

Kalau korang betul-betul nak bajet perbelanjaan servis kereta untuk masa akan datang pastikan :

  • Tempoh penggunaan tayar adalah selama 5 tahun dari tarikh ianya dibuat
  • Tayar baru yang berusia lebih dari 5 tahun masih boleh digunakan cuma ianya dah jadi keras sebab getah tayar dah expired
  • Kalau korang tukar tayar baharu, pastikan tahun pengeluarannya adalah yang paling latest 
  • Seandainya korang terpaksa beli tayar keluaran tahun 2013, ha pandai-pandai lah adjust mulut manis korang minta diskaun sikit

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *